Opetus

Klassisen baletin opetusta vuodesta 1967

Raija Lehmussaaren balettikoululla on klassisen baletin opetuksessa pitkät perinteet. Tarjoamme tasokasta tanssinopetusta yli 50 vuoden kokemuksella noudattaen valtakunnallista tanssitaiteen perusopetusohjelmaa. Tanssitaiteen perusopetukseen kuuluvat tanssin varhaisopinnot (3-7-vuotiaille), varsinaiset tanssiopinnot (8-18-vuotiaille), laajennetut opinnot nuorille aikuisille sekä aikuisiän tanssiopinnot.

Koulun pääaineena on baletti ja sivuaineina jazz- ja nykytanssi. Teemaopintoina tarjotaan mm. tanssitietoa ja -historiaa, pilatesta ja kehonhuoltoa. Perustuntien lisäksi järjestetään mm. vierailevien ammattitanssijoiden ohjaamia tanssikursseja ja työpajoja.

Koulun esiintymistoimintaan kuuluvat muun muassa kevät- ja joulunäytökset, repertuaariesitykset sekä esiintymiset erilaisissa tapahtumissa. Balettikoulu on ollut mukana alusta lähtien myös perinteikkäässä Valon aika -joulutapahtumassa, joka toteutetaan joka toinen vuosi yhdessä Turun musiikkiluokkien ja Turun konservatorion kanssa.

Käymme katsomassa myös ammattilaisten esityksiä. Oppilaille järjestetään vuosittain matka Suomen kansallisbaletin esitykseen, minkä lisäksi oppilaat pääsevät tutustumaan turkulaiseen nykytanssiin työpajoineen ja taiteilijatapaamisineen.

Satubaletti 3–5-vuotiaille

Tunnit ovat kerran viikossa, kesto 45 min.

• Opetus perustuu balettimaisiin harjoituksiin, muttei ole vielä varsinaista balettitreenausta. Täällä harjoitellaan harjoittelemista.
  • Musiikin mukaan tehtävät harjoitteet pohjaavat sekä mielikuviin että monipuoliseen tanssiperinteeseen. Näitä höystävät ’ajan ilmiöt’ ja lasten luovuudesta pulppuavat omat tanssit.
  • Tämä tunti avaa ovet tyllien ja tossujen, ritarien ja säilöjen, piruettien ja ilmavien hyppyjen kiehtovaan maailmaan.

Esi- ja alkeisbaletti 6–7-vuotiaille

Tunti on kerran viikossa, kesto 45 min.

• Opetus sisältää baletinomaisia musiikin mukaan tehtäviä liike-ja tanssiharjoituksia, polkkaa, galoppia, valsseja, ranskalaista termistöä sekä upeita omia yksin- ja yhteistansseja.

Varsinaiset balettiopinnot 8–15-vuotiaille

Tunnit ovat 2–3 kertaa viikossa, kesto 60–75 min. Balettiluokkia ovat b1–b6.

• Opetus perustuu pääosin Vaganova-menetelmään, mutta vinkkejä otetaan myös muista baletinopetuksen koulukunnista.
  • Näillä luokilla opetus jakautuu työskentelyyn tangossa ja keskilattialla sekä tanssillisiin sarjoihin. Varvastossut astuvat kuvioihin sitten, kun oppilaalla on siihen tarvittava valmius.

Laajat balettiopinnot yli 16-vuotiaille

Tunneilla voi käydä 1–5 kertaa viikossa, kesto 75–90 min. Balettiluokkia ovat b7-b9.

• Opetus perustuu baletin laajan oppimäärän liikemateriaaliin isoine hyppyineen ja piruetteineen. Keskeistä on myös tanssillisuuden ja tanssityylien kehittäminen sekä erilaisten tanssien harjoittelu.

Aikuisbaletti

Tunneilla voi käydä 1–4 kertaa viikossa, kesto 60–75 min.

• Aikuisten alkeisbaletti, johon voi osallistua jokainen halukas
  • Aikuisten keskitaso 1: noin 2–3 vuotta tanssineille
  • Aikuisten keskitaso 2: edistyneemmille
  • Aikuisten jatkobaletti: koko ikänsä tanssineille balettiveteraaneille

Repertuaari

Tunti on kerran viikossa, kesto 75 min.

• Tunneilla tutustutaan baletin klassikoihin ja opetellaan variaatioita, kaksintansseja ja ryhmätansseja, joita esitetään koulun näytöksissä. Tunneilla opitaan sekä tanssitietoa että tekniikkaa.
  • Repertuaaritunneilla on opeteltu muun muassa kohtauksia ja variaatioita Joutsenlammesta, Don Quijotesta ja Coppelia-baletista.

Muuta toimintaa

• Nykytanssia
  • Jazztanssia kurssimuotoisesti
  • Vauvabalettia (tilattavissa ryhmille)
  • Vierailevien ammattitanssijoiden ohjaamia kursseja ja työpajoja
  • Kesä- ja viikonloppukursseja
  • Teemaopintoina mm. tanssitietoa, pilatesta ja kehonhuoltoa
  • Esiintymisiä oman koulun näytöksissä sekä erilaisissa tapahtumissa
  • Vierailuja katsomaan ammattilaisten esityksiä mm. Suomen kansallisbalettiin ja nykytanssiesityksiin.